Socratisch Zelfportret

Zoals een ander jou ziet Begin 2025 heeft Paul Edauw me gevraagd een bijdrage te bedenken voor het @Blue Zone festival op 15 mei in Amersfoort. Een festival voor mensen met de ambitie om een verandering teweeg te brengen. Het Blue Zone Festival verbindt en informeert bij opgaven op gebied van ruimtelijke ontwikkelingen, wonen, zorg,Lees verder “Socratisch Zelfportret”

‘Docent moet communicatievaardigheden en inclusie ook op zichzelf betrekken’ 

Science guide 14 juli 2023 | Docenten moeten niet alleen denken aan de leeruitkomsten van studenten, maar ook aan hun eigen ontwikkeling als communicator en de voordelen van inclusie voor hun eigen werken. Dit zijn bevindingen van twee studies waaraan onderzoekers van de Universiteit Utrecht deelnamen. De ene studie richt zich op interpersoonlijke relaties in deLees verder “‘Docent moet communicatievaardigheden en inclusie ook op zichzelf betrekken’ “

‘University college biedt betere baankans dan klassieke bachelor’

Scienceguide 5 juni 2023 | Ten onrechte wordt het university college gezien als een pretpakket zonder arbeidsmarktperspectief. Studenten met een liberal arts education scoren juist hoger op voor banen benodigde vaardigheden dan studenten van reguliere bachelor-opleidingen. Dit suggereert een studie van Universiteit Maastricht en University College Maastricht op basis van een enquête onder 558 deelnemers. MetLees verder “‘University college biedt betere baankans dan klassieke bachelor’”

Instellingen steeds afhankelijker van de grillen van het ministerie

Nieuws | door Janneke Adema ScienceGuide 16 januari 2023 | De idealen van het onderwijs zijn ondergeschikt geraakt aan de grillen van de politieke en budgettaire grenzen, schrijft Huib de Jong, bestuursvoorzitter van het Regieorgaan SIA in zijn essay “Hoger Onderwijs als publieke voorziening”. Naar aanleiding van het werk van Hannah Arendt benadrukt De Jong hoeLees verder “Instellingen steeds afhankelijker van de grillen van het ministerie”

DE LERAAR ALS (ON)EIGENTIJDSE PROFESSIONAL

Notitie in opdracht van de Nederlandse onderwijsraad Geert Kelchtermans Centrum voor Onderwijsbeleid,‐ vernieuwing en lerarenopleiding–KU Leuven Oktober 2012 Opdracht, probleemstelling en benadering De opdracht voor dit essay notitie werd door de Nederlandse Onderwijsraad geformuleerd vanuit een “behoefte aan een overzicht van en inzicht in de ontwikkelingen op het gebied van professionaliteit en de aard vanLees verder “DE LERAAR ALS (ON)EIGENTIJDSE PROFESSIONAL”

Tijd voor pedagogiek

Gert Biesta Over de pedagogische paragraaf in onderwijs, opleiding en vorming Pedagogiek, als het bewustzijn dat de praktijk van opvoeding en onderwijs begeleidt, is de afgelopen decennia in de Nederlandse academische context in de marge terechtgekomen. Volgens sommigen is de pedagogiek ingehaald door ontwikkelingspsychologie en empirisch onderwijsonderzoek. Anderen concluderen daaruit dat de pedagogiek achterhaald is en nietLees verder “Tijd voor pedagogiek”

De leraar moet leren reflecteren op zijn gedrag

By Cok Bakker, socialevraagstukken.nl September 6, 2013 03:48 AM MEER AANDACHT IS NODIG VOOR DE LEVENBESCHOUWELIJKE VORMING Elke professional is een normatieve professional. Iedere leraar dient te kunnen reflecteren op wat bewust en (nog) onbewust als waardevol beschouwd of beleefd wordt, omdat dit doorwerkt in het onderwijs dat deze leraar elke dag realiseert. Dat kán samenvallen metLees verder “De leraar moet leren reflecteren op zijn gedrag”

Bildung door te doen

“De pedagogische opdracht van het onderwijs is het wekken van verlangen in een ander mens om als subject in de wereld te willen (be)staan, om op een volwassen manier in de wereld te willen staan. Dit kunnen we niet dwingen. Dat is de reden waarom het educatieve gebaar zwak en voorzichtig dient te zijn” (Biesta,Lees verder “Bildung door te doen”